Intelektinės nuosavybės apsauga: nuo idėjos iki komercializacijos

infografikas-intelektine-nuosavybe-pagal-verslo-stadijas.jpg
2018-11-16

Spalio 24 d. Verslo žinių surengtuose verslo pusryčiuose „Kaip technologijos didina verslo pelningumą?“ kalbėjau apie intelektinės nuosavybės apsaugą versle. Šiame (netrumpame) įraše noriu pristatyti vieną informatyvią skaidrę apie tai, kokie su intelektinės nuosavybės (IN) apsauga susiję klausimai yra aktualūs, priklausomai nuo verslo ar projekto stadijos. Jeigu labiau mėgstrate klausyti nei skaityti, kviečiu peržiūrėti šios skaidrės pristatymo video

IDĖJA

Turite verslo idėją! Puiku! Dabar galite pradėti dirbti: išgryninti, vystyti idėją, tirti rinką, kalbėtis apie idėją su kuo daugiau žmonių, burti komandą, galbūt dalyvauti hakatonuose. Apie teisinius, ypač IN apsaugos, klausimus galvoti dar per anksti. Idėja nesaugoma autorių teisėmis, nepatentuojama. Iš teisinės pusės galbūt būtų galima galvoti apie konfidencialios informacijos (komercinių paslapčių) apsaugą, tačiau šioje stadijoje paversdami idėją komercine paslaptimi, rizikuojate ją ten ir palikti, neišvystytą ir neįgyvendintą.

IDĖJOS VYSTYMAS

Idėjos vystymo stadijoje jau bus laikas pradėti galvoti apie tai, kokia IN bus aktuali. Ar produktas, kurį kursite, bus patentuojamas? Kokiose teritorijose vykdysite veiklą ir atitinkamai reikės teisinės apsaugos?

Atsakymai į šiuos klausimus taip pat padės įsivertinti, kokios investicijos bus reikalingos tokiai IN apsaugai. Jeigu jūsų kuriamam produktui ar paslaugai nebus reikalinga jokia registruojamos pramoninės nuosavybės (pvz., patentų, dizaino) teisinė apsauga, išlaidos bus nedidelės arba jų gali visai nebūti. Tuo tarpu, jeigu produktas bus patentuojamas ir patento apsauga bus reikalinga ne vienoje valstybėje, išlaidos bus nemenkos.

ĮSISTEIGIMAS

Šioje stadijoje pradedama kalbėti apie įsisteigimą – juridinio asmens steigimą ar kitos veiklos formos parinkimą, santykių tarp partnerių / steigėjų įforminimą. Todėl IN klausimai tampa labai aktualūs. Būtina įsivertinti, kuris partneris kokią intelektinę nuosavybę atsineša, kam ji turi priklausyti. Jeigu steigiamas juridinis asmuo, greičiausiai reikės intelektinę nuosavybę „sukelti“ ten. Visais atvejais reikia aptarti, kas nutiks su intelektine nuosavybe, jeigu partneriai išsiskirs.

Jeigu kuriamas juridinis asmuo, be abejo iškils jo pavadinimo klausimas. Turėsite nutarti ir dėl prekių ženklo – koks jis bus, atlikti kitus su prekių ženklu susijusius namų darbus. Taip pat ko gero turėsite parinkti ir registruoti domeną.

PRODUKTAS

Jeigu kuriate produktą, šiame etape turėsite sugrįžti prie idėjos vystymo metu analizuotų teisinių klausimų: Kokia teisinė apsauga gali ir turi būti taikoma produktui ar jo prototipui? Kokiose teritorijose ji bus reikalinga? Šiuo metu ko gero bus tinkamiausias laikas imtis šios teisinės apsaugos įgyvendinimo.

Jeigu prie produkto ar paslaugos kūrimo, verslo vystymo ar kitos jūsų veiklos (pavyzdžiui, rinkodara, komunikacija, produktų fotografavimas, video turinio kūrimas, interneto svetainės kūrimas ir pan.) prisideda tretieji asmenys, būtina tinkamai įforminti teisinius santykius su jais. Sutartyse turi būti aiškiai aptarti IN (autorių teisių) klausimai.

AUGIMAS

Šiame verslo plėtros etape gausu IN klausimų. Todėl apie viską iš eilės.

Finansuotojai

Pribrendote finansavimo pritraukimui. Dažnai kylantis klausimas – ar galiu pasitikėti verslo angelais ar rizikos kapitalo fondu ir atskleisti jiems detales apie savo veiklą? Kaip galiu apsisaugoti?

Jeigu jau esate įregistravę (ar pateikę paraišką) dėl patento, dizaino ar prekių ženklo, ši teisinė apsauga, žinoma, galios ir (potencialių) finansuotojų atžvilgiu. Kai bus pasirašomos finansavimo sutartys, jose turėsite aptarti ir konfidencialumo bei nekonkuravimo klausimus. Tačiau, ar galite sau leisti prašyti, kad potencialus investuotojas pasirašytų konfidencialumo įsipareigojimą (NDA) dar prieš pradedant pokalbį? Matyt, ne visada. Tačiau galite pagalvoti apie teisinės informacijos (angl. disclaimer) įtraukimą į interneto svetainę, informacinę medžiagą ar pan. – taip parodysite ne tik tai, kad atskleidžiama informacija yra konfidenciali, bet ir tai, jog šie klausimai jums yra svarbūs, apie juos galvojate, o tai (potencialus) finansuotojas įvertins teigiamai.

Partneriai, paslaugų teikėjai

Turite nepamiršti aptarti IN klausimų su partneriais, paslaugų teikėjais, rangovais ir kitais prie veiklos vienaip ar kitaip prisidedančiais asmenimis (jeigu tai dar nepadaryta ankstesnėse veiklos stadijose). Klausimai iš esmės tie patys, kuriuos jau minėjau aukščiau, tačiau gali būti „perėję į kitą lygį“.

Jeigu veikla vykdoma franšizės pagrindu arba kitaip naudojate kitam priklausantį prekių ženklą, šiuos klausimus būtina tinkamai įforminti.

Klientai

Ne mažiau svarbi dalis – ir santykiai su klientais. IN prasme tai aktualu, jeigu jūsų paslaugos ar produktai susiję su intelektinės veiklos rezultatais (pvz., teikiate konsultacines paslaugas arba kuriate programinę įrangą). Sutartyse su klientais turite aptarti, kas nutiks su IN teisėmis: ar jos liks jums, ar perduosite ar suteiksite (visas ar kažkokia dalimi) klientui.

Kitos rinkos

Jeigu numatote veiklos plėtrą į kitas rinkas, bus svarbu praplėsti ir IN apsaugos teritoriją. Registruojama IN (prekių ženklai, patentai, dizainas) galioja teritoriniu principu. Todėl jeigu iki šiol prekių ženklą buvote registravę tik Lietuvoje, o ketinate veiklą vykdyti taip pat ir kitose valstybėse, reikia nuspręsti dėl prekių ženklo registracijos ES lygmeniu ar kitur. Autorių teisių, komercinių paslapčių prasme teritorija nėra tiek svarbi, tačiau tam tikrais atvejais gali reikėti pasitikrinti, ar apsauga galios tokia pačia apimtimi, ar tuo tikslu neturite imtis papildomų veiksmų.

EXIT

Jeigu nutariate parduoti savo verslą (jo dalį) arba projektas buvo nesėkmingas, vėl iškils IN pasidalinimo klausimai: kam ji turi priklausyti po išsiskyrimo ar veiklos nutraukimo.

Tuo tarpu investuotojui bus svarbu pasitikrinti, ar yra visa veiklos vykdymui reikalinga IN.

 

Apie schemą ir Creative Commons licenciją

Šios schemos viršutinė dalis yra sukurta Startup Commons, o apatinė – GLIMSTEDT. Šiai schemai yra suteikiama Creative Commons Priskyrimas – Analogiškas platinimas 4.0 Tarptautinė licencija (CC BY-SA 4.0). Pagal šios licencijos sąlygas, jūs galite schema dalintis, ją adaptuoti bet kokiais tikslais, net ir komerciniais, tačiau privalote nurodyti Startup Commons ir GLIMSTEDT autorystę ir, jeigu keisite ar kitaip adaptuosite šią schemą, pakeistą ar adaptuotą versiją privalote platinti pagal tokios pačios licencijos sąlygas.

Jeigu norėtumėte gauti šią skaidrę .pdf ar .pptx formatu, susisiekite.

 

Nesutinku
Sutinku
Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti pakeisdami savo interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Plačiau Teisinė informacija.