Namų darbai prieš registruojant prekių ženklą

namu-darbai.jpg
2018-10-22

Turite naują logotipą, pavadinimą, šūkį ir norite jam suteikti prekių ženklo teisinę apsaugą. Kokius namų darbus atlikti, kad prekių ženklo teisinė apsauga atitiktų jūsų poreikius?

Atsakykite sau į tokius klausimus:

Ką noriu apsaugoti?

Ar apsauga turi galioti visam ženklui ar tik vaizdinei ar žodinei jo dalai? O gal ir visam ženklui, ir atskiroms jo dalims? Atitinkamai prašysite žodinio, figūrinio ar kombinuotojo prekių ženklo registracijos.

Kokioje teritorijoje bus vykdoma veikla?

Prekių ženklo teisinė apsauga galioja tik toje teritorijoje, kurioje ženklas yra registruotas. „Tarptautinis“ ar „pasaulinis“ prekių ženklas neegzistuoja.

Jeigu veiklą vykdysite tik Lietuvoje, jums bus reikalingas nacionalinis prekių ženklas, kurį registruoja Valstybinis patentų biuras. Tokiu atveju apsauga galios tik Lietuvoje ir (išskyrus tam tikrus atvejus) negalėsite įtakoti panašaus ar tapataus ženklo naudojimo kitoje valstybėje.

Jeigu veikla bus vykdoma keliose ES valstybėse, jums reikės įvertinti, ar bus reikalingas ES prekių ženklas, ar keli nacionaliniai ženklai (pavyzdžiui, prekių ženklai Lietuvoje, Vokietijoje ir Austrijoje). Sprendimą jums padės priimti profesionalas, atsižvelgdamas į atliktos panašių ar tapačių ženklų paieškos (apie tai – toliau) rezultatus ir registracijos kainą.

Jeigu teisinė apsauga bus reikalinga keliose valstybėse, kurios nėra ES narės, bus reikalingi keli prekių ženklai tose teritorijose.

Kokių prekių ar paslaugų rūšims prekių ženklo apsauga turi galioti?

Prekių ženklo teisinė apsauga galioja tik toms prekių ar paslaugų rūšims, kurių atžvilgiu ženklas yra registruotas. Todėl bendra taisyklė (neskaitant kai kurių išimtinių atvejų) yra tokia: turėdami ženklą, registruotą avalynės atžvilgiu, negalėsite prieštarauti panašaus ženklo naudojimui IT sektoriuje.

Prekių ir paslaugų klasifikatorius (vadinamas Nicos klasifikatoriumi) taikomas visų prekių ženklų registracijai, nepriklausomai nuo teritorijos. Prekes ir paslaugas turite pasirinkti, atsižvelgdami į esamą ir numatomą veiklą, ir jos turėtų būti tokios apimties, kuri yra išties reikalinga (nei daugiau, nei mažiau).

Esu nagrinėjusi atvejį, kai klientas buvo įsiregistravęs prekių ženklą visoms prekių ir paslaugų klasėms. Registruoti prekių ženklą platesniam ratui prekių ar paslaugų klasių nei numatoma veikla nėra išmintingas sprendimas dėl kelių priežasčių. Pirma, registracija kiekvienos papildomos klasės atžvilgiu ir kainuoja papildomai. Antra, tokia registracija padidina protesto ar prekių ženklo ginčijimo tikimybę. Trečia, ženklo nenaudojimas penkerius metus prekių ar paslaugų klasei, kuriai jis registruotas, yra pagrindas tretiesiems asmenims reikalauti ženklo registracijos panaikinimo.

Kita vertus, įregistravus ženklą siauresniam ratui prekių ar paslaugų, negalėsite pasinaudoti jo teisine apsauga visais atvejais, kai tai bus reikalinga. Verta žinoti, kad vėliau papildyti prekių ar paslaugų sąrašo nėra galimybės ir po kurio laiko nusprendus išplėsti jo teisinę apsaugą kitų prekių ar paslaugų atžvilgiu, turėtumėte registruoti naują prekių ženklą.

Įvertinkite esamą situaciją

Prekių ženklo kūrimo procese arba vėliausiai prieš teikdami paraišką dėl ženklo registracijos, kreipkitės į profesionalą, kuris padės jums įvertinti esamą situaciją keliais aspektais.

Pirma, egzistuoja absoliutūs atsisakymo registruoti ženklą arba jo registracijos pripažinimo negaliojančia pagrindai. Vienas to pavyzdys – skiriamojo požymio nebuvimas. Nors galutinį sprendimą priims ženklą registruojanti institucija, prekių ženklų specialistas jums padės įvertinti, ar ženklas gali būti registruojamas šiuo aspektu, ar yra rizika, kad paraiška bus atmesta.

Antra, turi būti įvertinta ženklo tapatumo ar panašumo į jau registruotą prekių ženklą rizika. Pavyzdžiui, jeigu ketinate registruoti nacionalinį ženklą Lietuvoje, tuo tikslu turi būti atliekama paieška Lietuvos ir ES prekių ženklų registruose. Kodėl negalima apsiriboti vien tik Lietuvos prekių ženklais? Todėl, kad ES prekių ženklų apsauga taikoma ir Lietuvoje bei ES prekių ženklo turėtojas, manantis, kad jūsų Lietuvoje registruojamas ar įregistruotas prekių ženklas tapatus ar panašus į jo ES prekių ženklą, galės protestuoti arba ginčyti Jūsų ženklo registraciją.

Trečia, kiek tai yra įmanoma, reikia įvertinti ir kitus ženklo registracijos pripažinimo negaliojančia pagrindus (pavyzdžiui, jo panašumą į registruotą juridinio asmens pavadinimą).

Ypatingai retais atvejais prekių ženklų specialistas jums duos absoliučiai „žalią šviesą“ ženklo registracijai, t.y. pasakys, kad klaidinančio panašumo rizikos nėra. Jeigu gausite tokį ar panašų atsakymą, sukluskite ir geriau paieškokite antros nuomonės. Dažniausiai mažesnio ar didesnio laipsnio klaidinančio panašumo rizika bus, ją turėsite įvertinti ir priimti sprendimą. Todėl šį situacijos įvertinimą geriau atlikti dar ženklo kūrimo stadijoje.

Užsitikrinkite ir kitas teises į ženklą

Svarbu žinoti ir tai, jog logotipas ar kitas žymuo, kuris yra originalus kūrybinės veiklos rezultatas, yra saugomas ir autorių teisių. Autorių teisių galiojimas neapribotas teritorija. Todėl visada rekomenduoju užsitikrinti ir turtines autorių teises į žymenį. Jeigu ženklą kūrėte ne pats ar ne Jūsų įmonės darbuotojas, su kūrėju (dizaineriu) turite turėti rašytinę autorinę sutartį, kuri bus būtina, siekiant apginti savo teises autorių teisių pagrindu.

Nesutinku
Sutinku
Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti pakeisdami savo interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Plačiau Teisinė informacija.