Ką žinoti renkantis juridinio asmens, prekės ženklo ir domeno pavadinimus?

prekiu-zenklai-domenai-ja-pavadinimai.jpg
2019-09-18

Dažnam kyla klausimas, ar juridinio asmens, plėtojamo prekės ženklo ir domeno pavadinimai privalo būti tapatūs?

Bendras atsakymas yra ne. Tačiau apžvelkime, kokias teises suteikia ir ką reiškia juridinio asmens pavadinimas, prekės ženklas ir domenas.

Juridinio asmens pavadinimas

Remiantis įstatymais, juridinis asmuo privalo turėti pavadinimą, pagal kurį jį būtų galima atskirti nuo kitų juridinių asmenų.

Juridinio asmens pavadinimas neturi prieštarauti viešajai tvarkai ar gerai moralei ir klaidinti visuomenę dėl juridinio asmens tapatumo ar panašumo į kitų juridinių asmenų pavadinimus, žinomesnių Lietuvos visuomenei užsienio įmonių, įstaigų ir organizacijų vardus, prekių ir paslaugų ženklus. Juridinio asmens pavadinimas neturi klaidinti dėl jo tapatumo ar panašumo į anksčiau už juridinį asmenį Lietuvos Respublikoje pateiktus registruoti, įregistruotus ar pripažintus žinomus prekių ir paslaugų ženklus (pavyzdžiui, prekės ženklas KINDER yra pripažintas kaip plačiai žinomas Lietuvos Respublikoje).

Svarbu, jog juridinio asmens pavadinimas yra juridinio asmens nuosavybė, tačiau jis negali būti parduotas ar kitaip perduotas kito asmens nuosavybėn atskirai nuo juridinio asmens.

Juridinio asmens pavadinimas registruojamas Juridinių asmenų registre (kurį tvarko valstybės įmonė Registrų centras). Prieš registruojant juridinį asmenį ar keičiant jo pavadinimą, pasirinktą pavadinimą galima laikinai įrašyti į Juridinių asmenų registrą (jį „rezervuoti“) 6 mėnesių laikotarpiui. Visa tai galima padaryti elektroniniu būdu, o prieš pasirenkant pavadinimą Registrų centro interneto svetainėje galima patikrinti, ar tokio ar panašaus pavadinimo dar nėra registruoto.

Laikoma, kad juridinio asmens pavadinimas netapatus, kai nesutampa bent viena raidė ar skaitmuo.

Prekės ženklas

Prekių ženklas yra bet koks žymuo, kurio paskirtis – atskirti vieno asmens prekes arba paslaugas nuo kito asmens prekių arba paslaugų. Ženklas gali būti sudarytas iš bet kokių žymenų, pavyzdžiui, iš žodžių, įskaitant asmenvardžius, ar piešinių, raidžių, skaitmenų, spalvų, prekių ar jų pakuotės formos arba garsų.

Prekės ženklas negali būti sudarytas iš tokių žymenų, kurie prekyboje gali būti naudojami žymėti rūšį, kokybę, kiekį, geografinę kilmę ir pan.

Prekių ženklus privalu registruoti pasirenkant prekių ar paslaugų kategoriją (klasę), kurioje jie bus saugomi. Pavyzdžiui, prekės ženklas „Dove“ žinomas kaip kūno priežiūros priemonių prekės ženklas, tačiau egzistuoja ir šokoladas „Dove“, kurio prekės ženklas priklauso visai kitai bendrovei. Kitaip tariant, prekių ženklų pavadinimai ar atskiri elementai gali būti vienodi ar panašūs, tačiau jeigu jie yra registruoti skirtingose klasėse (kaip minimu atveju kosmetika ir maisto produktai), jie rinkoje gali egzistuoti ir neklaidinti vartotojų dėl jų nuosavybės teisės.

Ženklai registruojami pagal teritoriją (pavyzdžiui, Lietuva, Latvija, Estija ar Europos Sąjunga). Lietuvoje prekių ženklus registruoja Valstybinis patentų biuras, ES ženklus – ES Intelektinės nuosavybės tarnyba (EUIPO).

Prekės ženklo galiojimas yra neribojamas laike (tereikia pratęsti), tačiau prekės ženklo turėtojas privalo jį naudoti prekių ar paslaugų klasėje, kurioje jis yra registruotas.

Nėra ribojimų, kiek prekės ženklų gali turėti vienas juridinis asmuo, bei reikalavimo, kad prekės ženklo ir juridinio asmens pavadinimas sutaptų. Be to prekės ženklą galima parduoti ar kitaip perleisti.

Domenai

Domenas yra unikalus interneto tinklapio pavadinimas, kuris gali sutapti su įmonės pavadinimu ar prekės ženklu, tačiau nebūtinai turi.

Domenų pavadinimai gali būti panašūs ar tapatūs, taip pat gali skirtis registracijos „jurisdikcija“ (.lt; .eu.; .lv ir pan.), pobūdis (.com; .org ir t.t.), gali būti naudojami skirtingi veiklą apibūdinantys (bendriniai) aukščiausio lygio domenai (generic TLD, pavyzdžiui, .shop, .hotel ir pan.). Pavyzdžiui, Tesla.de yra programinės įrangos paslaugas teikiančios Vokietijos bendrovės domeno pavadinimas, o Tesla.com yra elektromobilių ir saulės energiją vartojančių stogo dangų domeno pavadinimas.

Domeno pavadinimas gali būti pasirenkamas pagal juridinio asmens pavadinimą, turimą prekės ženklą ar siūlomą prekę/paslaugą. Domenai yra registruojami principu „First come, first served“, t. y. jeigu domeno pavadinimas nėra užimtas, jį galima registruoti. Pasitaiko atvejų, kai domeno savininkas laiku nepratęsia domeno galiojimo ir konkurentas tuo pasinaudoja, registruodamas pirmas.

Kaip ir prekių ženklų registracijoje, tas pats juridinis asmuo gali registruoti neribotą skaičių domenų. Tačiau domenuose nėra skirtingų prekių ar paslaugų klasių, dėl to dažnai kyla problemų tarp prekių ženklų savininkų. Toks pat prekės ženklas gali turėti skirtingus savininkus, skirtingose klasėse, tačiau domeno pavadinimas yra tik vienas ir tuomet reikia ieškoti sprendimo, kaip domeno perpirkimas, registracija kitoje „jurisdikcijoje“ ir kita.

Beje, domeno registracija pasinaudojant žinomu ar jau registruotu prekės ženklu ar juridinio asmens pavadinimu, kai su tokiu pavadinimu nėra jokių sąsajų, vertinama kaip registracija „bloga valia“ ir toks domenas gali būti panaikintas bei grąžintas teisėtam savininkui.

Į ką atkreipti dėmesį?

Renkantis juridinio asmens pavadinimą nėra būtina, kad jis sutaptų su jūsų ketinamu plėtoti ar jau turimu prekės ženklu, svarbu, kad pavadinimas nebūtų panašus į kitų juridinių asmenų pavadinimus ar žinomus prekės ženklus. Jeigu prekės ženklą (veiklą, kurioje jis naudojamas) ateityje ketinate parduoti, geriau, kad jis nesutaptų su bendrovės pavadinimu.

Registruojant domeną yra naudinga pasirinkti keletą „jurisdikcijų“ (pavyzdžiui .lt. .eu ar .com) ar bendrinį aukščiausio lygio domeną (.shop, .pro ar pan.), jeigu ketinate veiklą vykdyti ne tik Lietuvoje. Taip pat naudinga įvertinti, ar domeno pavadinimas yra pakankamai paprastas ir aiškus, galbūt vartotojai jį rašydami dažnai daro pasikartojančią klaidą, todėl rekomenduotume įregistruoti ir domeną su daroma klaida bei jį nukreipti į teisingą adresą.

Atkreipkite dėmesį, kieno vardu registruojate domeną, kadangi pasikeitus asmenų santykiams galima netekti ar bent jau būti priverstam apriboti savo internetinę tapatybę. Tas pats, žinoma, galioja ir registruojant prekių ženklą – reikia įsitikinti, kad registracija bus atlikta reikiamo asmens ar asmenų (ne, pavyzdžiui, vieno iš partnerių) vardu.

Išsamius patarimus apie rekomenduojamus atlikti „namų darbus“ prieš registruojant prekės ženklą galite rasti ankstesniuose GLIMSTEDT jaunam verslui tinklaraščio įrašuose.

Apibendrinant, galima pasakyti, kad prekių ženklas teisine prasme suteikia didžiausią apsaugą. Pavyzdžiui, turint registruotą prekių ženklą, galima tikėtis uždrausti kitiems asmenims naudoti tokį patį ar panašų ženklą tiek prekių ar paslaugų žymėjimui, tiek domenui ar juridinio asmens pavadinimui, ypač, jeigu tai daroma toje pačioje prekių ar paslaugų kategorijoje ir teritorijoje, kurioje galioja prekių ženklo apsauga. Turint vien registruotą domeną, dažnu atveju nepavyktų užsitikrinti išskirtinumo. Tuo tarpu juridinio asmens pavadinimas yra iš esmės skirtas juridiniam asmeniui ir jis gali neturėti nieko bendro su naudojamais prekių ženklais ar domenais.

 

Šio įrašo autorės yra Giedrė Rimkūnaitė-Manke, GLIMSTEDT intelektinės nuosavybės, technologijų, žiniasklaidos ir komunikacijų teisės bei duomenų apsaugos praktikų vadovė, projekto „GLIMSTEDT jaunam verslui“ iniciatorė, bei Raminta Bučiūtė, GLIMSTEDT teisininkė, žiniasklaidos teisės ekspertė, besispecializuojanti duomenų apsaugos, intelektinės nuosavybės bei technologijų, žiniasklaidos ir komunikacijų teisės srityje.

Nuotrauka Rebecca Lindskoog / Unsplash

Nesutinku
Sutinku
Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti pakeisdami savo interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Plačiau Teisinė informacija.