Vieša informacija socialiniuose tinkluose: kokie reikalavimai taikomi reklaminiam turiniui

influencer-4081842-1280.jpg
2019-06-19

Žodžiai influenceris (nuomonės formuotojas) arba mikro-influenceris šiuo metu yra labai populiarūs. Taip vadinami daug sekėjų socialiniuose tinkluose turintys žmonės, kurių pasisakymai apie tam tikrus produktus, prekės ženklus ar įvykius sulaukia didelio sekėjų dėmesio. Kita vertus, nebūtina turėti daug sekėjų, norint savo rate tapti nuomonės formuotoju. Ne tik influenceriai, mikro-influenceriai, tinklaraštininkai, bet ir visi socialinių medijų vartotojai, kurių paskyra yra vieša (public), laikomi viešosios informacijos rengėjais ir skleidėjais. Skelbdami informaciją, jie ne tik privalo užtikrinti asmenų teisę į duomenų apsaugą, privatumą, garbę ir orumą bei nepilnamečių apsaugą, bet ir tinkamai žymėti reklaminį turinį.

Reklaminiu turiniu laikomas bet koks turinys, už kurį buvo sumokėta arba kitaip atsilyginta, įskaitant vadinamąją paslėptą reklamą.

Kaip atskirti paslėptą reklamą nuo asmeninės rekomendacijos, nuomonės ar nuoširdaus komentaro?

Lietuvos Respublikos reklamos įstatyme nurodoma, jog paslėpta reklama yra bet kokia forma ir bet kokiomis priemonėmis skleidžiama informacija apie gamintoją ar paslaugos teikėją, jo pavadinimą ar veiklą, prekių ženklą, pateikiama taip, kad reklamos vartotojas gali nesuprasti, kad tai reklama, arba gali suklysti dėl pateiktos reklamos tikrojo tikslo. Toks informacijos pateikimas visais atvejais laikomas paslėpta reklama, kai už ją užmokama ar kitaip atsilyginama.

Ne tik pinigai, bet ir nemokamos paslaugos ar produktai turėtų būti vertinami kaip atsilyginimas už reklamą ir to pagrindu paskelbtas turinys turi būti atitinkamai pažymėtas. Pavyzdžiui, reklamuojant  kelionę, už kurią buvo atlyginta nemokamais bilietais, įraše giriant paslaugą, kuri iš paslaugos teikėjo buvo gauta nemokamai, arba sekėjams duodant laimėti rėmėjo suteiktą produktą ar paslaugą, privalu turinį tinkamai žymėti kaip reklaminį. 

Influencerio skelbiamo turinio kontrolė yra svarbu vertinant, kokį žymėjimą naudoti. Jeigu reklamos davėjas susitarime nurodo, kokį tekstą ar nuotrauką skelbti, ką pasakyti ar kokiu paros laiku paskelbti pranešimą bei reikalauja gauti jo sutikimą prieš paskelbiant informaciją, toks turinys yra reklaminis ir turi būti pažymėtas.

Kita galima bendradarbiavimo forma yra influencerio turinio rėmimas, kai įmonė tiesiog nusprendžia remti influencerį, tačiau jam nepateikia reikalavimų, kokį turinį, kada skelbti ir ar iš viso skelbti. Tokia rėmimo forma yra naudojama televizijoje ir radijuje, kai įmonė sutinka remti programą, tačiau neturi turinio kontrolės, o programos kūrėjai nurodo, jog šią laidą remia tam tikra įmonė ar prekės ženklas. Analogiška situacija galima ir su influenceriais bei jų vaizdo ar garso turinio rėmimu.

Kaip galėtų būti žymima influencerių / viešosios informacijos rengėjų ir skleidėjų reklama nepažeidžiant įstatymų?

  • Naudojant grotažymes (angl. hashtag), nurodančias, tai reklama arba remiamas turinys -  #Reklama, #RemiamasTurinys. Reklama turi būti aiški, todėl grotažymės turi būti naudojamos pranešimo pradžioje, o ne pabaigoje ar dalyje, kuri matoma paspaudus „matyti daugiau“.
  • Rekomenduojama naudoti lietuvių kalbą. Populiari grotažymė #ad ne visada yra tinkamas žymėjimas, kai produkto aprašymas yra pateikiamas lietuvių kalba, o vartotojai, kuriems siūlomas produktas, taip pat yra lietuviai.
  • Socialiniame tinkle „Instagram“ galima naudoti įrankį, kuris leidžia nurodyti, jog tai „Apmokamas bendradarbiavimas“ (angl. Paid partnership with).
  • Vaizdo turinyje šone turėtų būti nurodoma #Reklama ar #R arba pranešimo pradžioje nurodoma, jog turinį remia tam tikras prekės ženklas.
  • Maisto produktų, maisto papildų ar vaikams skirtų prekių reklamai taikomi atskiri reikalavimai, kuriuos, prieš reklamuojant šias prekes, reikėtų išsiaiškinti iš anksto. Alkoholio, tabako ir ginklų reklama Lietuvoje yra draudžiama.

Kam būtų skiriama bauda – reklamos užsakovui ar influenceriui / viešosios informacijos rengėjui ir skleidėjui?

Susitarimas dėl turinio kontrolės gali būti esminė sąlyga, kam bus skiriama bauda - reklamos davėjui ar reklamos paslaugos teikėjui. Reklamos įstatyme nurodoma, jog reklamos davėjas atsako už įstatyme nustatytų reikalavimų neatitinkančios reklamos naudojimą, jeigu jis neįrodo, kad šiame įstatyme nustatyti reikalavimai buvo pažeisti ne dėl jo kaltės. Jeigu įmonė turėjo turinio kontrolę prieš užsakydama pranešimą, bauda už paslėptą reklamą ar kitą įstatymo reikalavimų neatitinkančios reklamos pažeidimą turėtų atitekti jai. Beje, influenceriai, kaip fiziniai asmenys ir reklamos paslaugų tiekėjai, už reklamos įstatymo reikalavimus neatitinkančios reklamos skelbimą gali būti baudžiami administracine tvarka, jeigu nustatoma, jog  reklamos įstatymas buvo pažeistas dėl influencerio veiksmų gaminant ar skelbiant reklamą arba influenceris negali pateikti informacijos apie reklamos davėją.

 

Šio įrašo autorė Raminta Bučiūtė yra advokatų kontoros GLIMSTEDT teisininkė, žiniasklaidos teisės ekspertė, besispecializuojanti duomenų apsaugos, intelektinės nuosavybės bei technologijų, žiniasklaidos ir komunikacijų teisės srityje.

Nesutinku
Sutinku
Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti pakeisdami savo interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Plačiau Teisinė informacija.